Saturday, April 19, 2014

Real Time Business Coaching - Aku Mahu Bangkit
20 Mac 2014- Sebuah kitaran ringkas mendefinasikan makna perniagaan.

Di perjumpaan kali ini juga Mr coach menurunkan sedikit ilmu tapi banyak dan besar maknanya kepada kita sebagai seorang usahawan. Berikut saya kongsikan maklumat tersebut:

BERNILAI-Proses menyediakan sesuatu yang bernilai sama ada produk ataupun perkhidmatan. Kenal pasti sesuatu yang bernilai untuk diutarakan atau dijual kepada pembeli yang PERLU atau TERINGIN dengan nilai tersebut. Dalam proses ini kita perlu juga menilai bagaimana manusia bertindak. bangaimana perilaku pelanggan membuat keputusan.

Kajian menunjukkan bahawa manusia akan bertindak mengikut situasi, cuaca, persekitaran, perilaku, perasaan, kesihatan dan tanggapan. Manusia juga akan akan bertindak dari situasi yang kurang elok, kurang baik kepada yang baik dan elok. Manusia lari dari ketakutan dan beralih kepada situasi yang lebih selesa.

Contoh: bertindak dari keadaan lapar kepada keselesaan menjadi kenyang. maka perkara yang akan mengzahirkan situasi dari lapar kepada menjadi kenyang tersebut perlu ada benda yang benilai iaitu MAKANAN. makanan inilah yang diketegorikan sebagai BERNILAI.

ORANG BELI- Perlu atau teringin berkait rapat dengan perasaan dan tingkah laku. Setiap keputusan perlu melalui perasaan ini. Sekiranya anda dalam keadaan lapar maka perasaan PERLU MAKAN akan ujud dalam fikiran dan mendorong anda akan membuat keputusan untuk membeli makanan.

Teringin juga faktor yang akan medorong anda membuat keputusan. contoh: jika Anda teringin memandu dalam keadaan selesa dan bergaya maka keputusan memiliki kereta mewah akan tersenarai dalam fikiran anda.hanya dua faktor ini saja yang mendorong orang buat keputusan untuk beli.

“Yang PERLU itu kereta dan yang TERINGIN itu BMW”.

SETUJU BAYAR-Selepas PERLU atau TERINGIN dengan Nilai yang ditawarkan dan Harga boleh diterima oleh pelanggan maka urusan pembayaran akan berlaku, akad dimetrai dan produk diterima maka proses jualan sudah dianggap lengkap. Buat pengetahuan semua Hanya Jualan saja baru lengkap kitaran perniagaan masih belum sempurna.

PUAS HATI-Bila produk atau servis memberi kepuasan kepada pelanggan atau tidak memberi kepuasan hati maka ujudlah tahap piawaian dari sumber produk tersebut yang dinamakan KUALITI.

“kualiti = apa yang customer dapat - apa yang anda janjikan” Mr Coach

maknanya setiap produk atau servis yang kita tawarkan atau janjikan mestilah menepati atau mengjangkau kepuasan pelanggan maka produk anda sudah ada kualiti. Kalau janji 10 perkara tapi pelanggan dapat 8 perkara sahaja maka produk anda tidak ada kualiti dimata pelanggan. Kualiti ini sangat subjektif dan sangat sensitif.

ADA UNTUNG-Untung adalah perkara pokok dalam dunia perniagaan, kata orang untung tidak semesti dalam bentuk duit sahaja, boleh jadi dalam bentuk “Good Will”, promosi, branding dan sebagainya. tapi untuk mudah mengira keuntungan maka nilai Wang dijadikan sebagai sandaran. Produk yang ditawarkan MESTI ada untung. kalau tidak ada untung anda masih tidak dianggap berniaga anda hanya buat satu aktiviti jualan sahaja.

Kos Jualan melebihi kos pengeluaran produk = untung.

Proses mengaut untung ini pelengkap bagi satu proses kitaran perniagaan dan akan berpusing sekiranya proses kitaran ini berulang (ada repeat order/sale)

Kesimpulannya, semua perkara dalam kitaran tersebut perlu ada dan WAJIB! jika salah satu proses tiada maka ia tidak dinamakan sebagai PERNIAGAAN.

Demikianlah yang dapat saya kongsikan kepada semua definasi perniagaan yang diturunkan ilmunya kepada kami. Terima kasih Mr Coach.
saya tinggalkan anda dengan kata-kata ringkas dari Mr Coach.
“Perniagaan berjaya = Jumlah belanja kurang sedikit dari jumlah pendapatan”

No comments:

Post a Comment