Saturday, April 19, 2014

Real Time Business Coaching - Aku Mahu Bangkit 
11 Feb 2014 -Pekerja dan Kerenahnya.

Pekerja merupakan faktor yang sangat penting dalam sesebuah syarikat untuk terus maju. Kegagalan kita mengawal atau mengurus pekerja akan menjejas prestasi syarikat dan besar kemungkinan boleh menyebabkan kita gulung tikar atau bungkus.

masalah pekerja sering kali menjadi isu utama, terutama kepada syarikat-syarikat kecil seperti restoran, kedai runcit, kedai cuci kereta dan sebagainya. Dah la mendapatkan pekerja satu hal, nak mejaganya pun satu hal lagi. Disebabkan susah nak dapat pekerja, ramai yang masih menyimpan 'biawak hidup' dalam syarikat. Takut nak buang staff yang bermasalah dengan anggapan masih boleh membantu tapi hakikatnya hari-hari kita bad mood melayan kerenah mereka.

Saya pun menghadapi masalah yang sama tetapi setelah berjumpa dengan Mr Coach, baru nampak apa yang perlu dibuat. Saya dah buat apa yang disarankan. Disebabkan nasihat dan tekanan, pekerja yang bermasalah keluar dengan sendirinya. Alahmdulillah perjalanan kiosk saya bertambah baik..berikut saya kongsikan amanat beliau.

" Hanya ada 4 kategori pekerja atau orang bawahan:

1.Berkemahiran tinggi dan sikap amat cemerlang
2.Kerkemahiran tinggi dan bersikap buruk teramat
3.Berkemahiran rendah dan sikap cemerlang
4.Berkemahiran rendah dan bersikap buruk teramat

Dalam ke empat-empat jenis yang disebutkan di atas, orang yang anda perlu terajang keluar atau berikan surat amaran keras untuk berubah adalah mereka yang berada di dalam kategori yang ke-4.

Jika anda yang sedang membaca ini merupakan seorang pekerja yang ada boss atau ada taukeh diatasnya. Segera buat analisa samada anda berada di dalam kategori ke-4 yang saya sebutkan di atas.
Jika betul, anda dalam keadaan merbahaya kerana sudahlah tidak punya kemahiran atau keupayaan yang baik, malah bersikap negatif, tak dengar cakap, degil dan seribu satu macam perangai buruk lagi.

Jika anda jadi boss, anda sendiri akan menerajang orang seperti itu keluar dari syarikat jika tidak mahu terus menerus membayar gaji buta padanya.

Belai dengan baik kumpulan ini..
Matlamat taukeh atau boss adalah untuk meletakkan semua pekerjanya berada di dalam kategori pertama. Syarikat yang punyai pekerja dalam kategori tersebut paling ramai akan menyaksikan peningkatan memuncak dan boss tidak perlu membuang masa mengambil kursus motivasi orang.

Apa yang boss perlu lakukan adalah bina dan bantu sebaik mungkin pekerja hebat anda tersebut dan berikan mereka segala peluang yang ada untuk meningkatkan kedudukan mereka. Jika anda tidak jaga mereka dengan baik, ramai orang diluar bersedia untuk mengambil kumpulan ini.

Periksa kumpulan ke-3..
Bagi mereka yang berada di dalam kategori ke-3, berkemungkinan anda salah letak mereka bukan pada tempatnya. Sila periksa jika anda salah guna kemahiran yang dia ada dan ubah. Sikapnya yang cemerlang akan sentiasa membantu dirinya sendiri untuk maju. Jika dia perlukan latihan, jangan kemut duit untuk memberikannya.

Berhati-hati dengan kumpulan ke-2..
Bagi mereka dalam kumpulan kedua, kadangkala mereka adalah jenis yang perasan bagus dan merasakan diri sentiasa hebat dan mereka memnag hebat cuma tidak ada kerjasama dan sukar diuruskan. Anda boleh asingkan jenis ini pada kerja tidak berkumpulan atau hantar ke summer camp untuk pulihkan perangai buruk tersebut.

Jika perangainya tidak berbaloi, elok nasihatkan dia cari kerja lain. Kebiasannya pemergian orang dari kumpulan kedua ini akan banyak melegakan mereka yang berada dikumpulan pertama. Kerana selama ini mereka sentiasa menjadi mangsa….

Peringatan!!!
Sekali lagi, semak dan pastikan agar anda tidak berada di dalam kumpulan ke-4, atau anda akan diterajang keluar…." Suber dari Hidup Ringkas

No comments:

Post a Comment