Saturday, April 19, 2014

Real Time Business Coaching: Aku mahu Bangkit

20 Mac 2014- Sistem Akaun yang baik

Hari ini kali dua kami pergi ke Shah Alam untuk membentangkan lapuran tehadap task-task yang kami perlu laksanakan sebelum ini. Perjumpaan kali ini masih lagi berkisar mengenai sistem perakaunan yang baik. Alhamdulillah kami masih diatas landasan yang sepatutnya, namun Mr Coach masih lagi ingin kami memberi penambahbaikan dalam cara merekod maklumat yang penting dan perlu.

“Simplify your Account” atau ringkas akaun anda, ini bukan bermakna kami perlu kurangkan teras akaun itu sendiri. masih wajib ikut cara yang sepatutnya. cuma beberapa maklumat boleh diringkaskan dengan membuat beberapa perubahan dalam bentuk fomula. Proses ini memang rumit untuk dibuat pada peringkat awal namun pasti akan memudahkan bila ianya sudah lengkap. Beban kerja boleh berkurangan sehingga 60%.

Setiap produk perlu ada formula dalam pengiraan bahan-bahan mentah dan asingkan stok bahan mentah untuk setiap produk ini bagi memudahkan pengawalan inventori. Sebagai contoh bagi produk Nasi goreng- buatkan formula berapa penggunaan bahan mentah bagi setiap pinggan dan cari kos bahan mentah tersebut.

Merujuk kepada task sebelum ini, kami perlu mencatat berapa jualan bagi setiap produk terjual dalam sehari. Ya setiap produk. Kumpulkan maklumat untuk seminggu dan sebulan. Senaraikan produk yang kurang sambutan dan nyahkan dari senarai menu. Fokuskan pada produk yang laku sahaja. Bila sudah dapat maklumat, senang untuk kita anggarkan modal yang perlu ada dalam sehari, seminggu dan sebulan. Kita hanya memasukan jumlah pinggan yang dianggarkan terjual dalam minggu tersebut (mengikut trend data yang dikumpul) formula akan kirakan jumlah kos dan bahan yang perlu disediakan bagi minggu tersebut.

Secara tak langsung anda juga boleh menganggarkan berapa pendapatan dalam seminggu dan seterusnya mengawal ruang penipuan daripada pekerja. Sebagai contoh stok bahan nasi goreng habis untuk 1000 pinggan dalam seminggu tapi anda dapat data jualan hanya 800 pinggan. Ini bermakna ada kehilangan disitu. jadi apa yang harus anda lakukan?. (nanti akan saya kupaskan dilain entri-masalah pekerja)

Contoh diatas merupakan sebahagian contoh yang kecil, namun boleh dilaksana bagi setiap jenis perniagaan dan boleh dipraktiskan keseluruh perjalanan perniagaan anda mengikut kesesuaiannya tersendiri. dengan mengamal PERAKAUNAN YANG BAIK anda boleh mentafsir hala tuju syarikat, boleh menjangka pertumbuhan syarikat, meramal revenue serta mengagak situasi bila jualan akan turun, bila kos modal bertambah,bila perlu menambah pekerja dan sebagainya.

Bagi yang belum mengamalkan sistem akaun yang baik, dah ada tapi akauntan anda saja yang mahir, maka mari kita berubah. Saya sendiri leka. selama 6 tahun berniaga baru sekarang nampak dengan jelas kepentingan sistem akaun ini. dulu sekadar tahu sahaja. Mari sama-sama kita amalkan.

Task untuk pertemuan kali ini, Mr Coach memberi task yang baru, kami perlu memahami apa itu Balance Sheet, Cash Flow, P&L dan Income Statment dengan jelas.

“MASALAH perniagaan banyak berpunca dari KEGAGALAN usahawan menyedia, mengambil tahu, memahami dan mempratikkan SISTEM AKAUN YANG BAIK” Mr Coach.

No comments:

Post a Comment