Saturday, July 19, 2014




Real Time Business Coaching - #AkuMahuBangkit
23 April 2014- Berfikir Diluar Kotak

Selepas beberapa pertemuan dibuat sebelum ini, Alhamdulillah Mr coach nampak berpuashati dengan task-task yang kami laksanankan. Segala maklumat akaun, maklumat produk, dan prestasi kewangan telah kami utarakan. Cuma pada perjumpaan kali ini pembentangan Unjuran kewangan atau forecast pencapaian perniagaan agak merisaukan.

Memandangkan perniagaan kiosk kami berada hampir dengan pusat pengajian tinggi maka hampir 90% sasaran pelanggan kami adalah pelajar. Masalah akan timbul bila cuti penggal atau cuti-cuti yang mendorong pelajar pulang ke rumah ibu bapa mereka. Sekitar premis akan sunyi sepi. Hampir tiada jualan dibuat pada hari-hari tersebut. Perkara ini berlaku beberapa bulan lamanya. Kalau dikira jumlah hari yang boleh berniaga hanya sekitar 120 hari atau 4 bulan sahaja dalam setahun setelah ditolak dengan cuti semester, cuti umum, cuti study week dan bulan puasa serta cuti raya.

Jika dilihat jangkaan jualan setahun akan datang berpandukan data-data dari tahun lepas, hampir putus asa dibuatnya. “ Jika macam ini situasinya lebih baik tutup saja” bisik hati kecil ini. Akan tetapi kami akur dengan nasihat Mr Coach supaya kami teruskan juga. Mr coach memberi semangat dan tips yang tidak terfikir sebelum ini. Disini cara beliau berfikir luar kotak amat teserlah..hebat

“ Kita ubah segmen pasaran atau tukar target pelanggan. Jangan harapkan pelajar cuba ujudkan pelanggan bukan pelajar. Anggap pelajar sebagai bonus sahaja.” Mr Coach

Berikut saya kongsikan beberapa tips dan panduan yang diberikan:

1. UBAH SASARAN PELANGGAN- Hampir 2 tahun kami berniaga di depan UiTM Lendu, Alor Gajah dan selama itu juga kami hanya bergantung kepada pelajar, seperti rakan-rakan peniaga yang lain lakukan.Hanya mengikut apa orang lain buat. Kami terlupa peduduk sekitar lingkungan 10KM. Mereka perlu ditarik masuk ke premis kami. Lebih 50 ribu penduduk di Parlimen Alor Gajah yang boleh dipujuk menjadi pelanggan.

2. UBAH WAKTU PERNIAGAAN- Dahulu kami beroperasi dari 10am -6pm. Waktu puncak sekitar jam 12.30 tengahhari hingga ke pukul 2 petang. Waktu ini pelajar berpusu-pusu datang, tempahan makanan dan minuman datang serentak. Maka akan timbul kelewatan dalam menyediakan menu tersebut. Masing-masing mengejar masa. Bila lambat peniaga akan dipersalahkan.
Mulai dari 3 Jun 2014 kami akan beroperasi dari 4 pm hingga 11.30pm. Diharap dengan perubahan waktu ini dapat menarik minat penduduk setempat untuk datang selepas waktu kerja tanpa perlu terkejar-kejar.

3. UBAH KONSEP PERNIAGAAN- Dahulu menu yang kami sajikan terdiri dari pelbagai jenis makanan. Bercampur aduk dengan masakan Melayu, Cina dan Barat. Dulu kami beranggapan bahawa lagi pelbagai menu ditawarkan lagi ramai pelanggan yang datang. Ternyata kami silap!. Bila Mr Coach suruh kurangkan menu baru kami paham. Dari 80 menu menjadi 12 menu sahaja. Hasilnya, jualan lebih kurang sama tapi kerja menjadi kurang. Bagi memberi sedikit impak atau jelmaan semangat baru kami akan tonjolkan lebih kepada menu Western Food. InsyaAllah

4. NAIKKAN HARGA- Ini lagi satu keunikkan cara Mr Coach berfikir. Dalam masa kita kekurangan pelanggan harga produk perlu dinaikkan. Apa rasionalnya? Macam ni..Sekiranya dalam sehari anda dapat 100 pelanggan dengan menjual RM5 bagi satu produk jumlah jualan sama dengan RM500. Jika anda naikkan harga RM8 pelanggan akan lari sekitar 20% - 30% (ikut kajian), tapi masih ada lagi 70 orang. Jika 70 orang X RM8 =RM560. Margin anda bertambah, jualan meningkat kerja jadi kurang 30%. Nampak tak permainan dia?

Oleh yang demikian kami akan menstuktur semula harga, kami tidak lagi memberi keistimewaan kepada pelajar sebab anda bukan lagi target pasaran kami. Minta maaf banyak-banyak.

Dengan beberapa perubahan dibuat dan usaha keras yang dilakukan diharap perniagaan kami akan berubah kepada yang lebih baik. Dalam dunia perniagaan tiada salah dan tiada betul. Ia perlu diusaha baru nampak hasilnya. Untung ataupun rugi. Kalau ditakdirkan rugi pun kita masih untung sebab dapat ilmu dan pengalaman baru. Lagi-lagi jika kita masih bersabar. Kalau Untung Alhamdulillah syukur.


1 comment:

  1. A Wide Variety of Loans To Suit Your Financial Needs.

    Searching all over the Internet for legit loans could be time consuming and it is often difficult to find the right loan to meet your requirements. Howard Financial offer a wide range of loan options all over the world and we could have the right loan for you.

    With Personal loans, Pay day loans, Home loans, Debt consolidation loans, Vehicle finance, Blacklisted cellphone contracts, Business loans all available.

    If you would like one of the consultants to get in contact and help you find the right loan then simply Email: Howardfinancialaid@yahoo.com

    We offer any kind of loan whether you are looking for a large loan amount or smaller cash loan. Get in contact with us now and see how we can assist you. contact us today for any type of loan.

    Contact Mail: Howardfinancialaid@yahoo.com
    Whatsapp: +1 (573) 279-4038
    Company Address: West Ave, Hawthorne, CA.

    Best Wishes

    ReplyDelete