Saturday, July 19, 2014


Real Time Business Coaching - #AkuMahuBangkit
27 May 2014- Visi & Misi

Visi = perkara yang nak dicapai 
Misi= cara macamana nak capai.

Setiap syarikat wajib mempunyai visi dan misi, dan ramai yang faham apa itu visi dan apa itu misi. Sekadar faham dengan maksud slogan belum mencukupi dan tidak akan menjamin kejayaan, ia perlu disemat dengan ROH dan perlu datang dari hati yang bersungguh-sungguh. Ia perlu mudah dan JELAS serta menyerap disetiap sudut operasi sayarikat. Visi dan Misi juga adalah suatu elemen yang sangat penting dalam membina kumpulan pekerja yang mantap dan membina suasana budaya kerja yang baik. Dalam usaha untuk mencapai objektif atau Visi syarikat kita perlu merangka strategi atau misi yang berkesan bagi merealisasi visi tersebut dengan jaya.

Dalam proses mencari roh dalam visi dan misi, ia bukanlah semudah 'Copy & paste' dari syarikat lain, ini satu kesilapan (pengalaman sendiri pernah buat silap). Kena buat sendiri. Macam mana nak sematkan roh dalam visi dan misi kita?

Perjumpaan pada kali ini Mr Coach telah menerangkan cara atau kaedah bagaimana membentuk nilai Visi dan Misi dalam sesebuah syarikat.. Langkah pertama kita perlu mencari 'VALUE' atau 'NILAI' yang nak diterjemahkan kepada pelanggan melalui produk atau perkhidmatan syarikat. Senaraikan nilai-nilai tersebut. Contoh nilai-nilai dalam perniagaan Western Food saya:

1) Selesa
2) Sedap
3) Bersih
4) Kenyang
5) Berbaloi
6) Pantas

Kemudian pilih 2 atau 3 nilai sahaja yang ingin difokuskan. Tekankan nilai-nilai ini disetiap sudut operasi syarikat, dari mula pelanggan datang sehinggalah pelanggan pulang dengan puas. Sebagai contoh saya akan memilih SELESA, SEDAP & BERBALOI. Nilai-nilai ini akan saya terapkan dalam operasi syarikat saya. Berikut contoh aliran pelanggan datang sehinggalah mereka pulang..

Pelanggan datang - Pastikan tempat letak kereta yang SELESA sebab kebanyakkan sasaran pelanggan baru saya sudah berkeluarga dan mereka datang dengan kereta.
Pastikan tempat duduk yang SELESA dan mencukupi. Persekitaran yang bersih dan SELESA.

Pelanggan order – Senyum dan Ucap 'Selamat datang', Pamerkan menu yang ringkas, jelas, nampak SEDAP dan mudah untuk dibuat pilihan. Beri penerangan yang jelas setiap menu yang ditanya oleh pelanggan (pekerja perlu mahir tentang menu). Ulang semula senarai tempahan dibuat sebagai kepastian. Rekod setiap tempahan dan pastikan nombor order dicatit dan menikut urutan (pelanggan sangat sensitif bila order dilangkau oleh pelanggan yang datang kemudian).

Penyediaan- Pastikan pekerja menyediakan menu dengan baik dan mengikut SOP yang ditetapkan. SEDAP merupakan perkara subjektif. Sasaran saya cukup sekadar 80% pelanggan merasai SEDAP yang dijanjikan dan berpuas hati. Sebab agak mustahil untuk memuaskan hati setiap orang. Pastikan tempoh penyediaan mengikut masa yang ditetapkan, jangan biar pelanggan menunggu lama. Bagi menu minuman, tempoh penyediaan kurang dari 7 minit dan bagi makanan pula kurang dari 20 minit. Jika kita ikut tempoh ini InsyaAllah pelanggan akan SELESA menunggu.

Hantar Hidangan – Pastikan pekerja menghantar menu yang ditempah tepat kepada setiap pelanggan. Masalah ini sering saya hadapi ketika makan di restoran-restoran lain. Jika kita datang berkumpulan biasanya pelayan akan hantar megikut nombor meja dan MELONGGOKKAN sahaja hidangan tersebut di atas meja pandai-pandailah kita untuk bahagikannya Jika anda ke Kiosk saya dan saya akan pastikan apa yang anda minta akan berada betul-betul didepan anda (ambil resmi hotel tanpa perlu tambah kos pun dan impaknya sangat besar). Objektifnya saya mahu anda rasa SELESA dan BERBALOI.

Pembayaran- Pastikan juruwang anda golongan yang bijak mengira. Rekod semua transaksi, kirakan siap-siap sebelum pelanggan datang untuk bayar. Pastikan senarai menu yang ditempah sampai dan dijamah. Beritahu semula senarai yang diingin dibayar dan pastikan jumlahnya betul. Sentiasa menyediakan wang tukar yang cukup. Pastikan juruwang sentiasa berkomunikasi dengan pelanggan, selalu bertanya respon pelangan terhadap menu yang dipilih. Jika ada masalah dengan hidangan jangan sesekali ambil bayaran (jika masalah tersebut tidak ikut kualiti yang dijanjikan dan berani untuk beri 'Money Back Guarantee' ). Semua proses ini bertujuan ingin memberi pelanggan rasa SELESA.

Pelanggan Balik- Kepuasan pelanggan sangat bergantung penuh kepada nilai-nilai yang anda terapkan dan janjikan tadi. Kepuasan pelanggan juga menjadi penanda aras terhadap kualiti yang dijanjikan dan menentukan produk atau servis anda diterima ramai atau tidak. Soalannya..Apakah NILAI atau VALUE yang ditawarkan tadi mencapai kepuasan pelanggan?.Jika pelanggan berpuashati maka dengan sendirinya ROH dalam VISI dan MISI anda akan ujud bersama auranya.

PASTIKAN setiap pekerja anda faham macamana anda faham terhadap VISI dan MISI ini. Jangan ambil mudah dengan VISI dan MISI ini. Terapkan sikap bekerjasama antara pekerja (Teamwork). Beri latihan yang cukup kepada pekerja anda, jangan kedekut keluarkan modal untuk latihan dan memperbaikinya dari masa kesemasa.

Contoh VISI & MISI syarikat saya:

Visi:
Menjadi peneraju Western Food Muslim terbaik di Melaka, memiliki sekurang-kurangnya 5 cawangan pada tahun 2020.

Misi:
Pelanggan adalah prioriti paling atas dan kami akan memberi menu dan servis yang terbaik melalui pengalaman yang SEDAP, SELESA dan BERBALOI. Mewujudkan suasana kerja yang positif, menggalak dan mengiktiraf pekerja melalui kesetiaan, komitmen dan kerja keras.

anda juga dijemput untuk kongsikan Visi dan Misi syarikat anda diruang komen

No comments:

Post a Comment