Saturday, July 19, 2014

Real Time Business Coaching - #AkuMahuBangkit
23 April 2014- Ilmu Pemasaran

Setelah beberapa pertemuan dengan Mr Coach baru kali ini ilmu pemasaran diturunkan sedikit demi sedikit. Saya tahu kenapa ilmu ini lambat diturunkan. Jika diimbau zaman awal-awal terjun menjadi usahawan dulu, ilmu pemasaran antara ilmu yang paling awal dicari dan sangat dititikberatkan. Namun sejak berkenalan dengan Mr Coach persepsi terhadap kaedah pemasaran menjadi perkara nombor 2 atau nombor 3. ini bukan bermakna pemasaran itu tidak penting tapi keutamaannya saja dikurangkan.

“ Betulkan perniagaan anda dulu” Mr Coach

Apa yang saya faham, mengamalkan sistem akaun yang baik adalah perkara pokok. Bila sistem akaun syarikat kita baik dan syarkat berada dilandasan yang betul barulah kaedah pemasaran memainkan peranannya.

“ Marketing ni cuma nak bagi tahu produk kita pada bakal pelanggan saja” kenyataan ringkas dari Mr Coach.

Ramai usahawan yang hebat dalam bidang pemasaran sanggup habis ribuan ringgit bagi mempromosi produk namun syarikatnya tetap gagal bertahan akibat dari mengamalkan sistem akaun yang salah atau kurang baik. Bagi menarik hati pelanggan untuk membeli produk kita buat kali pertama agak mudah berbanding usaha untuk mengekalkan pembelian kali ke 2, kali ke 3 dan seterusnya jika tidak mengamal sistem yang betul.

Ramai usahawan tidak menyimpan data penting yang diberi oleh pelanggan kali pertama apatah lagi untuk menganalisa atau memproses maklumat tersebut bagi tujuan penambahbaikan.

Berikut contoh kecuaian pengusaha dalam industri restoran (pengalaman sendiri):

Tidak merekod jualan harian,( tidak pernah tahu jumlah jualan sehari, main agak-agak sahaja)
Tidak merekod jumlah bagi setiap satu menu yang terjual. (tidak tahu menu mana yang paling laris)
Tidak mengira kos sebenar setiap menu yang dijual, ( tidak tahu mana satu menu yang memberi keutungan yang tinggi atau mungkin pengusaha hanya dapat PENAT sahaja)
Tidak mengoptimakan tenaga kerja ( terlebih pekerja - kos meningkat - untung kurang)
Tidak merekod stok bahan mentah dengan betul (terlebih beli atau tidak menggunakannya secara efektif)
Tidak menganalisa data jualan dan pembelian (tidak tahu bisnes ok atau tidak)

Ilmu pemasaran yang diturunkan dalam pertemuan kali ini.

Bunting- Gantung bunting di sekitar kawasan premis, gantungkan sekurang-kurangnya 3 keping berturut-turut di kawasan simpang atau laluan ke arah premis. Cari kawasan perumahan yang padat penduduk.

Buat promosi Buy 2 FREE 1- promosi ini berjalan selama sebulan dan bagi terus ganjaran kepada pelanggan yang datang tidak perlu menuggu 10 pembelian untuk percuma 1 seperti yang kami buat sebelum ini.

Flyers- Edar di pejabat-pejabat, sekolah-sekolah, masjid-masjid, stesyen-stesyen minyak disekitar kawasan perniagaan.

diharap dengan kaedah pemasaran ini dapat menarik ramai pelanggan ke permis kami.

1 comment:

  1. A Wide Variety of Loans To Suit Your Financial Needs.

    Searching all over the Internet for legit loans could be time consuming and it is often difficult to find the right loan to meet your requirements. Howard Financial offer a wide range of loan options all over the world and we could have the right loan for you.

    With Personal loans, Pay day loans, Home loans, Debt consolidation loans, Vehicle finance, Blacklisted cellphone contracts, Business loans all available.

    If you would like one of the consultants to get in contact and help you find the right loan then simply Email: Howardfinancialaid@yahoo.com

    We offer any kind of loan whether you are looking for a large loan amount or smaller cash loan. Get in contact with us now and see how we can assist you. contact us today for any type of loan.

    Contact Mail: Howardfinancialaid@yahoo.com
    Whatsapp: +1 (573) 279-4038
    Company Address: West Ave, Hawthorne, CA.

    Best Wishes

    ReplyDelete