Wednesday, March 5, 2014


Detik pertemuan dengan Si-pembuka jalan.

Disaat  terlalu kusut dan down memikirkan masalah perniagaan sendiri, hati mengajak untuk menyendiri jauh dari rakan-rakan, sahabat dan taulan. Seakan tiada jalan keluar. Rutin harian hanya meninjau ‘update status’ kawan-kawan dari jauh. 

Ramai yang menanjurkan supaya mendekatkan diri dengan Allah, minta pertolongan dengan Allah, cukupkan solat 5 waktu, mulakan solat Dhuha dan bermacam-macam lagi. Dah buat!..Namun masih belum ada petunjuk. Masih dalam kekusutan dan buntu tahap dewa.

Disebabkan terlalu ingin berubah dan buntu saya berserah pada Allah. Saya panjatkan doa di kotak carian Google yang berbunyi begini “ Ya Allah , tolong saya Ya Allah saya ada masalah perniagaan” . Alhamdulillah dimukasurat yang ketiga hasil carian, saya terjumpa blog Hidup Ringkas.com. saya mula terpaut pada isu-isu yang diposkan oleh siempunya blog. 

Dari sini saya mengenali En Shubhi. Orangnya memang ringkas. Pemikirannya tajam ideanya bernas dan setiap peyampaiannya mudah saya fahami. Kebetulan Hidup Ringkas akan mengadakan bengkel sulungnya pada 4 Jan 2014. Saya turut serta menghadiri bengkel tersebut. Alahmdulillah cara pemikiran saya berubah 360°  dan seakan mendapat semangat saya kembali untuk bangkit.

Moral- jangan putus asa minta pertolongan dengan Allah dan tidak semestinya doa yang anda panjatkan makbul serta merta.

No comments:

Post a Comment